Odpovídá STRANA ZELENÝCH
Co je dnes podle vašeho názoru největším problémem našeho školství?
- Nekoncepčnost, netransparentnost, strnulost, stagnace. Nechuť cokoli měnit, reformovat.
- Převládající způsoby výuky, které nedávají žákům možnost myslet v širších souvislostech, a to nejen co do dopadů lidských činností a způsobů života na stav životního prostředí.
- Nevyužití „polistopadového“ času - 15 let, kdy mohly probíhat potřebné reformy (zejména reforma vzdělávání učitelů na pedagogických fakultách); dále ztráta energie, elánu a potenciálu kvalitních lidí.
- To, čeho se dosáhlo (mnohdy jen díky nadšení zapálených jedinců v jejich volném čase a bez nároku na finanční odměnu), se zase „optimalizuje“ (viz. vzdělávací program Základní x Obecná škola, otevřený boj proti alternativním přístupům atd.).
- Nekompetentní rozhodování a neadekvátní financování.
- Brzdící elementy (jako např. MŠMT), které nutí školy reálně dělat pravý opak toho, co oficiálně deklarují a co od nich společnost očekává a požaduje (tzv. skryté kurikulum).
Jaký největší úkol před naším školstvím stojí?
- Překonat obavy a rozpaky z Rámcového vzdělávacího programu a s tvořivým nasazením se pustit do tvorby školních vzdělávacích programů.Existuje podle vašeho názoru oblast výchovy a vzdělávání, která je neprávem opomíjena, a představuje potenciální zdroj vážných problémů?
- Přirozená zvídavost dětí jejich vrozená hravost a tvořivost.
- Neprávem opomíjeny jsou aktivity dětí. Většina škol funguje spíše jako omezovače osobní svobody než jako místo pro celistvý/celostní rozvoj lidské bytosti (tj. slovy Komenského, jako dílny lidskosti). Současné děti jsou neobyčejně schopné. Nepotřebují, aby jim někdo předčítal z učebnice věci, které dávno znají z TV a internetu (viz. seriál Byl jednou jeden život, právě (v březnu) probíhající další ročník konference Juniorinternet.cz, který si děti samy organizují atd.). Potřebují pouze usměrnit. Role učitele se změnila. Dnešní učitel musí stále řídit proces učení, ale nenápadně, nejlépe tak, aby vše „jakoby“ fungovalo bez něj.
- Další oblastí, která je trestuhodně zanedbávána, je citlivá kultivace mravních hodnot, založených na toleranci, ohleduplnosti k ostatním i k
životnímu prostředí. Ve vzdělání našich dětí se zpravidla nedostává vědomí sounáležitosti všech lidí a lidské závislosti na stavu přírody. V této souvislosti by si větší pozornost zasloužila i estetická výchova.
Prof. PhDr. Olga Lomová, CSc., představitelka odborné vzdělávací sekce Strany zelených
Další strany: Národní strana; KORUNA ČESKÁ; KAN