Stolzová děkuje odcházejícímu hejtmanovi Jihočeského kraje

Autor: redakce (petr.kukal@seznam.cz), Téma: Pedagogika
Publikováno dne 06. 11. 2008 (2075 přečtení)




Z postu prvního muže kraje odchází po letošních volbách do krajských zastupitelstev také dosavadní jihočeský hejtman RNDr. Jan Zahradník. Jeho veřejná podpora tradičním hodnotám českého školství byla pro konzervativní názorový proud v naší pedagogice významná a redakce webu Stolzová za ni panu hejtmanovi tímto děkuje. Připomeňme si alespoň dvěma výňatky jeho poslední rozhovor pro Učitelské noviny.

(…) „Na našem školství je nutné pochválit to, co jsem jako učitel zažil – tradičně dobrou úroveň vzdělanosti, kterou poskytuje. Podle mého názoru to vychází z hluboké tradice, jež byla založena již v dobách Rakousko-Uherska a první republiky, kdy u nás školství bylo prioritou. Dobré bylo jak základní, tak různé podoby školství středního. Doba socialismu se negativně podepsala na lecčems dost významně. Když ale pomineme ideologizaci, úroveň vzdělávání tak úplně nepotopila. Byl jsem učitelem matematiky na českobudějovickém gymnáziu. Vzdělávací úroveň tam byla dobrá od mých studentských dob až po ty kantorské. A bylo jedno, zda šlo o tehdy dvanáctiletku, SVVŠ či gymnázium. Zachování kvalitní vzdělanostní úrovně – to je pro české školství velice významné.“ (…)

(…) „Víte, já nejsem velkým přítelem těch „nových, moderních a všespasujících“ metod, které všechno najednou zachrání. Každý žák či student, jenž chce dosáhnout co nejlepší kvality svého vzdělání, musí pracovat. Bez toho není úspěchu. Ani nové rámcové, ani školní vzdělávací programy samy o sobě nemohou najednou zařídit, aby všechno ve školách šlo jako na drátkách. A představa, že se bude ve škole učit jen jakýmsi metodám a cestám, jak se dobrat k informacím, jež v průběhu či na konci oněch cest se jaksi samy dostaví – to považuji za velký omyl. Jsem zastánce spíše tradičního osvědčeného způsobu výuky, i když to samozřejmě nevylučuje moderní vyučovací pomůcky, jimiž lze účelně obohatit výuku. Nelze se ale obejít bez přísného průběžného a spravedlivého prověřování znalostí, včetně klasifikace. Tohle ovšem občas bývá při snahách o nové české školství opomíjeno. Jen usnadnit a zpříjemnit žákům vzdělávací cestu není správný směr. Ne každý přece (a navíc v klidu) může dojít až na vrchol. Každý má jiné předpoklady. Opakuji, škola je pro žáky a studenty práce. Když se ji naučí, určitě se jim to v dospělosti bude hodit."

Frey Jiří: „Hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník (ODS): České školství umělo a umí kvalitně vzdělávat.“ Učitelské noviny 33/2008, str.7)

Přejeme panu hejtmanovi, aby se i v budoucnu uplatnil v oblastech, kde jeho rozumné názory na vzdělávání dojdou sluchu a budou moci přispívat k posilování tradičních hodnot českého školství.