stolzova
Rubriky
 Autor - životopis
 Bibliografie
 Copywritting
 Marketing
 Nabídka pro knihovny
 Nabídka pro muzea
 Nabídka pro školy
 Nabídka pro veřejnost
 Pedagogika

Historie webu
Historie webu Stolzová

Stolzová ukazuje proměny obrazu učitele v českém filmu
Vydáno dne 11. 06. 2004 (2879 přečtení)

Taky jste se dojímali nad starým gymnaziálním profesorem Matulkou z filmu Cesta do hlubin študákovy duše? Taky Vás štvala hysterka Hedvika Hajská ze seriálu My všichni školou povinní? Náš externí autor Jan Lipšanský nabízí pohled na to, jak se měnil obraz učitele v historii českého filmu.

Postava učitele v českých filmech

Jak se mění společnost, mění se i pohled na učitele. Abychom tuto změnu zachytili, nemusíme hledat v archivech staré zažloutlé tisky novin a porovnávat jednotlivá období. Stačí se podívat na mnohé české filmy.

První vlaštovky

První české zvukové filmy vznikají od počátku 30. let XX. století – tedy asi před 75 lety. A již ona zmíněná 30. léta jsou na filmy s učiteli a o učitelích velmi bohatá. Každému se jistě jako první vybaví dvojice Škola základ života (1938, r. Martin Frič) a Cesta do hlubin študákovy duše (1939, r. Martin Frič) podle knih Jaroslava Žáka, také kantora. V nich jsou profesoři podáni v mnoha podobách – od zkostnatělých a konzervativních přes poplety až k těm, kteří se snaží žáky motivovat a předat jim nové poznatky.

Ale filmy s učiteli se objevily již před těmito dvěma skvosty. Hned v roce 1932 vznikají tři filmy – milostná komedie Kantor Ideál (r. Martin Frič) s Karlem Lamačem jakožto do sebe zahleděným nemotorným mladým učitelem, do něhož se zamiluje studentka v podání Anny Ondrákové (perlička: hrála roku 1929 hned ve dvou filmech Alfreda Hitchcocka).

Následuje snímek Před maturitou (r. Vladislav Vančura a Svatopluk Inneman), kde si profesory zahráli Jindřich Plachta a František Smolík, z nichž jeden si natolik zasedne na jednoho žáka, až ho donutí k sebevraždě. Mezi studenty se již tehdy objevil František Filipovský a také řádka pozdějších filmařů.

A do třetice nesmíme zapomenout na adaptaci románu Karla Václava Raise Zapadlí vlastenci (r. Miroslav Josef Krňanský) o učitelích a kněžích v horských vesnicích, která však má tak patriotický a národní ráz, až vyznívá spíše směšně. Škoda že na podobné téma propojenosti kněžského a učitelského stavu v době první republiky nevzniklo více filmů.

A pokud jde o 30. - 40. léta, podobných filmů vzniklo mnohem víc, namátkou Studentská máma (1935, r. Vladimír Slavínský), Filosofská historie (1937, r. Otakar Vávra), Ideál septimy (1938, r. Václav Kubásek), Studujeme za školou (1939, r. Miroslav Cikán). Postavy učitelů zde odpovídají tehdejší jejich vážnosti, jíž se těšili, a v podstatě se i drželo ono rozdělení, o němž jsme mluvili výše. Vedle konzervativních učitelů a negativních postav zde byli pokrokoví a moudří muži (i ženy), vedle komických figurek popletených kantorů staří a zkušení rádci, kteří si uvědomují své povinnosti a nutnost dobré a morální formace mládeže.

Záporné figurky poválečných let

Bohužel 2. světová válka a následně vítězství komunismu v českých zemích znamenaly v české kinematografii odklon k závažnějším tématům – nejprve válečným a poválečným a poté socialistickým. Takže na řadu přišli jako hrdinové partyzáni, vojáci a posléze odbojáři, dělníci a brigádníci. A v rolích negativních postav (a navíc figurek, nikoliv postav hlavních) pak právě kněží a sem tam i někteří buržoazní učitelé – viz Mikoláš Aleš (1951, r. Václav Krška) nebo Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952, r. Miroslav Hubáček).

My všichni školou povinní

S několika málo výjimkami – Anička jde do školy (1962, Milan Vošmik) podle Jana Rysky, povídka Zločin v dívčí škole (1965, r. Jiří Menzel) a zejména morální dilema kantora (v podání Františka Smolíka) za doby okupace České republiky nacisty ve filmu Vyšší princip (1960, r. Jiří Krejčík) podle Jana Drdy – se boom učitelských filmů soustředí opět až do 70. - 80. let. A to buď ve formě závažných dramat, jako je tomu u snímku Kdo se bojí, utíká ...aneb Jak učitelé nepřicházejí o iluze (1986, r. Dušan Klein) podle knihy Josefa Pohla Na cikánské stezce, kde mladý učitel odjíždí učit cikánské děti do malé vesnice v pohraničí, nebo povídkové Maturita za školou (1973) a Profesoři za školou (1975) – až k rozverným komediím, jichž napočítáme nejvíc: Marečku, podejte mi pero (1976, r. Oldřich Lipský), Krakonoš a lyžníci (1981, r. Věra Šimková-Plívová – zde se opět vrací na scénu téma venkovského učitele v horách, avšak v odlehčenější podobě), Jak svět přichází o básníky (1984), Jak básníci přicházejí o iluze (1984, obojí režie Dušan Klein). A objevuje se i dětský film na toto téma: Pan Tau jde do školy (1970, r. Jindřich Polák) či Bota jménem Melichar.(1983, r. Zdeněk Troška).

Přesto větší a největší filmový podíl na prezentaci problémů učitelů té doby, sice viděný skrze socialistické zrcadlo, ale přesto v mnohém reálný, nepatří plátnu, ale televizi. Třináctidílný seriál My všichni školou povinní (1983, r. Ludvík Ráža) představil učitelské problémy v plné šíři, tedy nejen ony socialistické, ale i běžné, týkající se výuky a nových koncepcí.

Po Listopadu však opět nastal útlum, a doufejme, že opět nebude trvat přes 30 let. Zkouškové období (1990, r. Zdeněk Troška) vypráví spíše o problémech homosexuálního studenta, kterého zastihnou události 17. listopadu 1989, nekorunovaným králem budiž prohlášena úsměvná Obecná škola (1991, r. Jan Svěrák) s tvrdým, ale spravedlivým (a poněkud záletným) učitelem Hnízdem; Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba (2000, r. Drahomíra Vihanová) se spíše podobá studentskému filozofickému pamfletu na téma viny, neviny a nepochopení Romů ze strany bílých, kde profesoři mají minimálně prostoru. Bohužel, při současné podprůměrné úrovni českého filmu, kdy se za film považují i amatérské záběry či domácí video, se asi žádných lepších a „angažovaných“ snímků nedočkáme...

Příště se podíváme, jak se projevuje pohled na učitele v (nejen) americké kinematografii. Dopředu mohu prozradit, že úplně jinak.

Jaký je váš oblíbený „učitelský“ film? Napište nám do komentářů.

Jan Lipšanský

Čtěte!



( Celý článek! | Autor: Jan Lipšanský | | poslat e-mailem | vytisknout )

Vyhledávání



© Petr Kukal, 2004