stolzova
Rubriky
 Autor - životopis
 Bibliografie
 Copywritting
 Marketing
 Nabídka pro knihovny
 Nabídka pro muzea
 Nabídka pro školy
 Nabídka pro veřejnost
 Pedagogika

Historie webu
Historie webu Stolzová

Stolzová ukzauje obraz učitele ve světové kinematografii
Vydáno dne 23. 06. 2004 (2470 přečtení)

V druhém článku o postavě učitele ve filmu ukazuje Jan Lipšanský, jak vypadá obraz peagoga ve světové, najmě americké knematografii. Ve srovnání s českou filmovou produkcí pak nachází významné odlišnosti.

Postava učitele v zahraničních filmech

V minulém článku jsme si povídali o zobrazení postavy učitele v českých filmech. Byl brán jako národní buditel, zapšklý konzervativec i muž otevřený nový názorům, v době totality pak byl buď k smíchu, pokud šlo o historický film, či řešil budovatelské perspektivy, šlo-li o snímek ze současnosti. A v 70. letech se objevil ještě typ veselý a nostalgický...

Nic takového v zahraničních filmech západní provenience nenajdeme. Zde je učitel spíše chápán jako bojovník s větrnými mlýny a tupostí žáků, a v posledních desítkách let i s jejich agresivitou. Liší se jen přístupy – od lehké komedie (např. Sestra v akci) přes tvrdě realistické zobrazení (Džungle před tabulí) až po melodramata (Bohem zapomenuté děti – podrobný rozpis filmů najdete na konci článku).

V posledních letech pak dokonce slouží postavy učitelů k hlásání tzv. moderních pravd – tedy k tomu, že již v 50. letech minulého století existoval problém homosexuality, rovnoprávnosti žen, feministického hnutí (např. Úsměv Mony Lisy), a dokonce eutanazie.

Ale pravda i zde se najdou výjimky, v nichž nejde o souboj učitele a žáků, ale předání zkušeností, nadšení pro věc (Společnost mrtvých básníků). Samozřejmě nemá smysl bavit se o postavách učitelů např. v Harry Potterovi – u českých filmů jsme také nezmiňovali Dívku na koštěti.

Celkově však je pohled západní kinematografie na povolání učitele velmi pozitivní – v podstatě se z něho dělá hrdina, který se řadí svou nekompromisností a zásadovostí po bok neohrožených akčních postav. Bojuje většinou se svými problémy, prohnilým systémem a nejvíce s žáky samotnými, kteří přece vzdělání k ničemu nepotřebují. Ale vždy se najde jeden dva žáci, kvůli kterým stojí za to zatnout zuby a jít dál přes všechna úskalí. (Poněkud to připomíná náboženskou problematiku, kde kvůli jedné ovečce je kněz/věřící/duchovní vůdce ochoten k osobní oběti).

Ze srovnání s minulým článkem tak jasně vyplývá, jak je role učitele v českých zemích – viděno přes zrcadlo kinematografie – podceněna. Jak v našich myslích jde o ty dobrotivé staříky a někdy zlostné typy, ale o nějaké zodpovědnosti, boji s větrnými mlýny, prohnilým systémem není ani řeči. A přivedení jedné dvou oveček na správnou cestu? Nikoliv, v české kinematografii se spíše propagují drogy (Perníková věž, Samotáři), nezodpovědnost za vlastní život (Děvčátko), nevázaný sex (Post Coitum, Bolero) a samozřejmě tupost (nejoblíbenějšími postavami Čechů jsou ty v podání „vyhuleného“ Jiřího Macháčka).

Inu, jaká země, takový vztah k učitelům. Ale nemá smysl pak hořekovat nad vzrůstající kriminalitou a násilím mládeže školou povinné, protože onen nutný mediální obraz si vytváříme sami – a kinematografie zvlášť.

Stručný přehled zahraničních „učitelských“ filmů (není-li uvedeno jinak, jde o produkci USA)

Realistická dramata:

- Džungle před tabulí (Blackboard Jungle, 1955)
- Povolání učitel (Le Plus beau métier du monde, Francie 1996 – s Gérardem Depardieum v hlavní roli)

Melodramata:

- Panu učiteli s láskou (To Sir, with Love, Velká Británie, 1967 – se Sidney Poitierem v hlavní roli)
- Goodbye, Mr. Chips (1939)
- Učitelé (Teachers, 1984)
- Nebezpečné myšlenky (Dangerous Minds, 1995)
- Společnost mrtvých básníků (Dead Poets Society, 1989)
- Bohem zapomenuté děti (Children of a Lesser God, 1986)
- Pošli to dál (Pay It Forward, 2000)
- Dobrý Will Hunting (Good Will Hunting, 1997)

Komedie:

- Sestra v akci (Sister Act, 1992)
- Škola rocku (The School of Rock, 2003)

Angažované – tak trochu agitky:

- Úsměv Mony Lisy (Mona Lisa Smile, 2003)

Jan Lipšanský

Čtěte!



( Celý článek! | Autor: Jan Lipšanský | | poslat e-mailem | vytisknout )

Vyhledávání



© Petr Kukal, 2004