stolzova
Rubriky
 Autor - životopis
 Bibliografie
 Copywritting
 Marketing
 Nabídka pro knihovny
 Nabídka pro muzea
 Nabídka pro školy
 Nabídka pro veřejnost
 Pedagogika

Historie webu
Historie webu Stolzová

Pozdvižení na vsi
Vydáno dne 28. 11. 2011 (2790 přečtení)

Během neděle byl na blogu spolku EDUin, který se ze setrvačnosti stále jmenuje Česká škola, zveřejněn odkaz na mé soukromé stránky Stolzová. Krátký text vyjadřující podporu konkrétním krokům ministra Dobeše, jenž zde vyšel, spustil vlnu hysterie, jaká překvapila i mě samotného.

Především se na webu Česká škola (pro jednoduchost ho tak dále nazývejme) objevilo u zmíněného odkazu během jediného pracovního dne přes 50 komentářů, většinou zděšených. Zděšení pramenilo z mnoha zdrojů, pojmenujme alespoň některé.

Základním kamenem úrazu byl pro většinu čtenářů fakt, že jsem v třetím odstavci konstatoval, že „hochštapleři, kteří před lety zjistili, že je možné se docela dobře živit ohlupováním znejistělých učitelů, zoufalci, kteří by nic jiného než hrát si na experty ani nemohli, protože nic pořádného neumějí, ta banda slavomanů, která v tendenčních článcích do omrzení cituje vlastní afektované výroky, je teď hrůzou bez sebe, že by mohla být odstavena od lizu“.

Uvedenou charakteristiku všichni bez výjimky vztáhli na signatáře výzvy, nikdo pak na její iniciátory. Tak už to u nás se čtenářskou gramotností je. V posledním výzkumu PISA jsme se v ní zhoršili nejvíc ze všech sledovaných zemí.

Slova „hochštapler“, „zoufalec“ a „slavoman“ pak způsobila veliké jitření mých pokryteckých spoluobčanů, pročež tito pocítili potřebu jednak demonstrovat v následných diskusích svůj psychický otřes, jednak podniknout odvetná opatření. Mezi ta nejveselejší patřila anotace článku na Facebooku České školy: „Petr Kukal se nyní dobrovolně vyřadil z kategorie slušných lidí… Anticharta je mu zřejmě pevným ideovým zdrojem.

Některé reakce mě nudily, téhle jsem se ale smál. Jestlipak víte, kdo formulaci „sami se vyřadili ze slušné společnosti“ používal nejčastěji a v jakém kontextu? Já myslím, že třeba takový pan Wagner to ví…

Kromě pozdvižení na vsi stran „hochštaplerů“ mě ovšem překvapilo také to, kolik lidí je ochotno vyjádřit krokům ministra Dobeše podporu pod identitou „Anonym“ a jak mizivé procento z nich je ochotno se k tomuto názoru přihlásit pod svým jménem. O to větší díky těm druhým patří.

Podobně zajímavá mi přišla reinterpretace titulku, který zní: Stolzová podporuje kroky ministra Dobeše, ale téměř bez výjimky byl interpretován jako: Stolzová podporuje ministra Dobeše. Hovořilo se o bianco šecích a padaly i další přiléhavé metafory, až jsem to musel explicitně připsat. Ne Bátora. Ne Machálková. Maturita. Standardy. Testy.

Tedy závěr:

Podporuji kroky ministra Dobeše směřující k zavedení vzdělávacích standardů a k testování po 5. a 9. ročníku ZŠ. Šel bych ještě dál, na úroveň jednotných osnov. Rozumné cílové kategorie vzdělávání pro mě jsou znalosti a dovednosti. „Klíčové kompetence“ pokládám za sprosté slovo. Hochštaplery naopak za sprosté slovo nepokládám – přesto jsem je ve zmiňovaném textu neztotožňoval se signatáři výzvy. Ty jsem označil za lidi, kteří by rádi byli v novinách, toť vše. (Což současně nevylučuje, abych některé z nich za skutečně velmi pomýlené pokládal.)

Má invektiva mířila především k iniciátorům všech těch petic a provolání, která v poslední době zamořila prostor veřejné diskuse. Jejich posedlost sbíráním podpisů pokládám za směšnou a holedbavé výčty toho, kolik už jich pod kterou peticí mají, mi připomíná chování prepubescentů, kteří si o velké přestávce poměřují pinďoury.

Některé restaurace sbírají na zdi podpisy V.I.P., kteří si u nich dali smažák. Ve školicím středisku, kde pracuji, zase máme v učebně zarámované zdravice lidi, kteří byli ochotní nás tímto způsobem podpořit. Bez většího úsilí z naší strany tu visí podpisy jednoho olympijského vítěze, jednoho mistra světa, jednoho prezidenta mezinárodní kulturní asociace, jednoho držitele několika evropských literárních cen, herců, moderátor… Znamená to něco? Něco jiného, než že jsme šikovní?

Výčty jmen a titulů se ovšem líbí zmateným novinářům, čímž jsem i já přinuceni k tomuto typu sběratelství na svém webu. Nesmyslu, že "odborná veřejnost žádá odvolání ministra", tak snad přece jen neuvěří všichni...

Pohoršovat se nad zoufalci a slavomany je pokrytecké. Podporovat ministra Dobeše pod identitou „Anonym“ je pokrytecké. Konstatovat, že jsem se sám vyloučil se slušné společnosti, je sice pěkné, ale zůstává to na půli cesty. Navrhuji, aby redakce České školy vyzvala pracující k podpoře svého stanoviska; možná přijdou i dopisy požadující výjimečný trest. Tím by mohl být třeba seberozvojový seminář, při němž bych si musel na teplákovou bundu připíchnout lístek se jmenovkou PÉŤA a v rámci nácviku relaxačních technik lézt po čtyřech a kokrhat. Celé by to bylo financované z ESF a rozvíjelo by to všechny moje klíčové kompetence. On už by mi spadl hřebínek.

Petr Kukal



( Celý článek! | Autor: Petr Kukal | | poslat e-mailem | vytisknout )

Vyhledávání



© Petr Kukal, 2004