Stolzová představuje KÁNON FILMU

Autor: Petr Kukal (petr.kukal@seznam.cz), Téma: Pedagogika
Publikováno dne 08. 10. 2010 (2028 přečtení)




Díky článku na webu Stolzová se na mě před časem obrátil Ing. Jiří Králík, jedna z čelních postav české filmové obce, dlouholetý ředitel Letní filmové školy Uherské Hradiště, někdejší předseda Asociace českých filmových klubů a zakladatel projektu FILM a ŠKOLA, s nabídkou spolupráce na projektu KÁNON FILMU. Oč jde?

“WHEN I FIRST SAW ‘THE WIZARD OF OZ’ IT MADE A WRITER OUT OF ME.”
SALMAN RUSHDIE

I přes mnoho změn v systému všeobecného vzdělávání na základních a středních školách stále chybí koncepční a přirozené začlenění filmové a audiovizuální výchovy. Přitom právě tato oblast zásadně ovlivňuje úroveň myšlení, vkusu a estetického vnímání nejmladší generace, která v této oblasti tráví suverénně nejvíce svého volného času (sledování filmů, televizních programů...). Jestliže v ostatních oblastech (literatura, hudební výchova, výtvarné umění) učitelé mohou pomoci s kultivací a správnou orientací, v oblasti filmové a audiovizuální tento vliv pedagogů je stále velmi malý a nekoncepční.

Přitom film a audiovize je takřka ideálním a efektivním prostředkem pro zásadní změnu vkusu, zájmu i kvality kritického estetického vnímání. Bohužel v drtivé většině právě směrem negativním – bez asistence a podpory pedagogů se ke studentům dostávají spíš díla nekvalitní, komerční a nevkusná, která velmi rychle dokáží zkazit mnohdy pracně budovaný vkus a estetické vnímání studentů. Ale – stejně jako v každém umění – existují i díla, která naopak mohou velmi rychle tento vkus i estetické vnímání výrazně zlepši nebo obrátit přirozenou cestou studentovu pozornost správným a žádoucím směrem (viz citát spisovatele SALMANA RUSHDIHO, který přiznává, že na základě zhlednutí filmu ČARODEJ ZE ZEMĚ OZ se rozhodl stát se spisovatelem).

Zakázat anebo ignorovat tuto sílu filmu a audiovize rozhodně není řešením. Mnohem efektivnější je právě využití této úžasné síly filmového / audiovizuálního díla – pochopitelně díla, které splňuje atributy kanonické a může velmi rychle nasměrovat zájmy studentů správným a žádoucím směrem. Mnozí učitelé již sami aktivně tento způsob využívají a stejně jako většina úspěšných zahraničních projektů přirozeně začleňují film a audiovizi do systému všeobecného vzdělávání. A právě zahraniční zkušenosti (především z Anglie, severských zemí, ale i Polska) byly velkou a důležitou inspirací pro vznik projektu KÁNON FILMU.

KÁNON FILMU

Podstatou a cílem projektu rozhodně není sledování filmů ve vyučování, ale přirozené a efektivní využití databáze časem prověřených a stále inspirujících a fascinujících kvalitních filmových děl v mimoškolním čase. Aktivitou a různými ověřenými pedagogickými metodami lze vzbudit zájem a potřebu studentů tato díla shlédnout a efektivně tento zážitek a prožitek využít ve vyučování. Projekt rovněž nabízí alternativní řešení problému občasných, ale stále ještě přetrvávajících „povinných“ školních filmových projekcí, které v drtivé většině mají charakter pouze relaxační a nejsou vůbec anebo velmi zřídka využity v dalším vyučování. Důležitou součástí projektu je i přirozené posilování schopnosti studentů rozpoznat vlastnosti kanonického díla, a to nejenom filmového, ale i literárního, divadelního, hudebního i výtvarného.

Od 1. září 2010 byl díky iniciativě a dvouletému úsilí VÝZKUMNÉHO ÚSTAVU PEDAGOGICKÉHO prosazena možnost zařazení nepovinného předmětu FILMOVÁ / AUDIOVIZUÁLNÍ VÝCHOVA do vyučování na základních školách a nižších gymnáziích(díky zařazení doplňujícího vzdělávacího oboru Filmová/Audiovizuální výchova do RVP ZV). Pedagogové tak mohou konečně využít hned několika projektů a aktivit, které se zabývají touto výchovou. Projekt KÁNON FILMU může vytvořit velmi dobrý základ pro aplikaci těchto dalších projektů, ale i dosavadní zkušenosti pedagogů.

Možnost podrobněji seznámit se současným legislativním i praktickým stavem zavádění filmové / audiovizuální výchovy u nás i v zahraničí nabízí panelová diskuse, která proběhne v pondělí 18. října 2010 (od 13:30) v pražském kině ATLAS s následujícím programem:

1. úvod a informace o koncepci Filmové / audiovizuální výchovy jako Doplňujícího vzdělávacího oboru a možnostech jejího začlenění do výuky na základních školách a gymnáziích, případně koncepce filmové a audiovizuální výchovy Ministerstva kultury ČR.
PaedDr. Markéta Pastorová + zástupce MK ČR

2. prezentace současných domácích projektů a aktivit audiovizuální a filmové výchovy.
Rudolf Adler (FAMU)

3. prezentace polského projektu FILMOTEKY SZKOLNE a stávající koncepce audiovizuální a filmové výchovy v Polsku http://www.filmotekaszkolna.pl/.
Anna Niderhaus (Polský filmový institut)

4. KÁNON FILMU - nový projekt vytvoření základu pro audiovizuální a filmovou výchovu
Jiří Králík (autor projektu), Petr Kukal (ALTUS Training Center / Stolzová.cz) a Martin Pomothy (CSFD)

5. diskuse s účastníky diskuse

V případě zájmu o panelovou diskusi a prezentované projekty jsme připraveni přeposlat na Vaši e-mailovou adresu podrobnější materiály.

Jiří Králík, koordinátor setkání
e-mail: jirka.kralik@seznam.cz
tel : 602 704620

FILMOVÁ / AUDIOVIZUÁLNÍ VÝCHOVA
panelová diskuse 18. října 2010
kino ATLAS (Sokolovská 1, Praha 8)
13:30 – 16:00 hodin