Stolzová vyhlíží světlo na konci tunelu

Autor: Petr Kukal (petr.kukal@seznam.cz), Téma: Pedagogika
Publikováno dne 18. 11. 2011 (2258 přečtení)




Dějí se věci, lidi. Dobré a užitečné. Ty, na které jsem já a pár lidí, kteří uvažují podobně, dlouho čekali. Jsou zaváděny Standardy pro základní vzdělávání a hodnocení výsledků v uzlových bodech vzdělávací dráhy, tedy po 5. a 9 třídě. Všichni se dosud zaklínají, že Standardy nejsou osnovy, a že od principů kurikulární reformy se nijak neustupuje, ale to je fuk. Oni to takhle musí prezentovat. My, kteří nejsme vázáni nutností tančit mezi vejci nejrůznějších zájmových skupin a můžeme si dovolit ten luxus nazývat věci pravými jmény, vidíme jediné: Návrat ke kurikulu založenému na znalostech je zřejmý. Celá slavná reforma jde k ledu. God bless Dobeš!

Navíc jsme díky narcismu a neukojeným ambicím několika zoufalců získali zdarma skvělý nástroj pro rychlý monitoring dění v oboru: Pokud člověk potřebuje rychle analyzovat, co nejužitečnějšího a nejsmysluplnějšího se ve školství v uplynulém období událo, stačí se podívat, co kritizují „odborníci“ ze spolku EduIn. Estrádní kritická vystoupení téhle partičky spolehlivě pojmenují aktivity, které je třeba maximálně podporovat.

Posledním číslem uvedeného kabaretu je výzva rodičům k bojkotu plošného testování, kterou podepsalo už 17 odborníků! Třeba soudní exekutorka nebo tak. Důvod tak masivního odporu je jasný – testy škodí! Mohlo by se podle nich zjistit, že důsledkem neoliberálního fanatismu, s nímž byly zaváděny nejrůznější reformy a alternativy k tomu, co dobře fungovalo, je absolutní zhloupnutí populace školních dětí. Mentální genocida národa.

Tihle křiklounci to už ovšem nezlomí. Pozice současné vlády sice není bůhvíjak silná a Dobešovo křeslo v ní už vůbec ne, přesto věřím, že to stihne. Že stačí dokončit, co rozjel. V rychlém tempu zavede – jak pevně doufám – standardy také pro další předměty a spustí testování.

Osnovy

Standardy jsou osnovy, co by to proboha bylo jiného? Nesmí se to říkat, ale to na věci nic nemění. Na můj vkus by měly být ještě podstatně podrobnější, ale ono na to dojde. Vždyť jen kopírujeme vývoj západní Evropy a Skandinávie, kdo se od kurikula založeného na kompetencích vracejí ke kurikulu založenému na znalostech ve větší či menší míře v podstatě ve všech státech. U nás jsme ve fázi postupného vystřízlivění a Balkán na klíčové kompetence najíždí. Za deset let se vrátí ke znalostem, ale teď si tím musí projít. Jako my. Postupuje to Evropou jako plané (což je bolavě přesné) neštovice. Je dobré to prodělat, aby si tělo vytvořilo protilátky, ale čím dřív se to vyloupe, tím lépe.

Waleská zkušenost

Totéž testování. Jak ukazuje zkušenost z Walesu, má jednoznačně pozitivní vliv na vzdělávací výsledky žáků. Dík tomu, že Walesané zrušili testování a zachovali všechny ostatní podmínky vzdělávání, jaké má sousední Anglie, vytvořili dokonalou laboratoř pro srovnávací výzkum. Jejich výsledky se po zrušení testován zhoršily naprosto razantně.

Veliké jitření napříč reformní pedagogickou obcí a několika akademiky, kteří byli v běžné základce naposled před 30 lety, pak vyvolává možnost, že by se na základě výsledů testování tvořily žebříčky. Vůbec nechápu, čeho se tak děsí. Copak výběrové školy nejsou dávno známy? Copak prominentní rodiče dávají své děti do sídlištních základek? A copak se neví o zbytkových školách, kde se shromažďují děti sociálně a ekonomicky nejslabší vrstvy populace? Na co si to hrajeme?

Krom toho – i kdyby se nějaké ty body, hvězdičky nebo nevímco udělovalo: Vy chodíte obědvat jen do Alcronu? Já ne. Přestože vím, že tam asi vaří líp než u nás v jídelně. Někteří rodiče potřebují PORG a jiní slušnou základku, kde jim uvolní dítě na týden v zimě na hory a nebudou kolem toho dělat moc dusno. A pak jsou rodiče, kteří uvítají školu s pověstí nenáročné instituce, zaměřené hlavně na soustavný nácvik trivia a základů osobní hygieny. Mnohdy o umístění dítěte do takové školy sami usilují – ale dnes jim nikdo nevyhoví, protože ředitelé se bojí Evropského soudu ve Štrasburku. Veškerá výše uvedená nabídka tu je, rodiče to vědí a tápavě se v ní pohybují, především na základě intuice a šeptandy. Žebříčky by mnohé napověděly.

Možná i to, že školy, které do bezvědomí realizují projekty, neznámkují a děti se na konci roku ohodnotí samy, produkují hlupáčky se zbytnělým sebevědomím. V Chrudimi, na Praze 2 a mnohde jinde by mohlo zavládnout skutečné zděšení.

Standardy ani testování do základního vzdělávání nic špatného nepřinesou. Mohou mu jen prospět. S obojím počítá aktuálně zveřejněný Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011 – 2015 pro oblast regionálního školství. Dobře to dopadne, nebojte se. Pokud to Dobeš zavede, nikdo už to nezruší. Všichni totiž v skrytu duše vědí, že je to pro českou vzdělávací soustavu nejen užitečné, ale v podstatě nezbytné, nemáme-li nadále produkovat klíčově kompetentní, ale jinak úplně pitomé absolventy.