stolzova
Rubriky
 Autor - životopis
 Bibliografie
 Copywritting
 Marketing
 Nabídka pro knihovny
 Nabídka pro muzea
 Nabídka pro školy
 Nabídka pro veřejnost
 Pedagogika

Historie webu
Historie webu Stolzová

Stolzová je rozpačitá z blogu Cyrila Svobody
Vydáno dne 24. 06. 2009 (2349 přečtení)

JUDr. Cyril Svoboda se dnes na svém webu rozvášnil na téma státních maturit a testů Scio. Absurdnost toho textu pokládám za pozoruhodnou, proto zde na něj nabízím link. A doplňuji svůj impulsivní komentář. Dopředu upozorňuji na jeho laický charakter, o kterém vím - přece jen se věnuji především základnímu vzdělávání.

Cyril Sbovoda:Státní maturity nebo Sciomaturity?

Komentář:
Tohle mě fakt štve. Ten článek je tak zavádějící, tak demagogický, že s ním ani nelze polemizovat. Zkusím to shrnout v několika heslovitých bodech:

Státní maturita zaručuje možná srovnatelnost (nikoli maturity, ale jen její státní části), rozhodně ne kvalitu. Maturitu na úrovni B skládají bez obtíží deváťáci.

Výsledky státní maturity také nikdo neuzná. Vysoké školy to dávno otevřeně deklarují: Státní maturita v žádném případě nenahradí přijímací zkoušky na VŠ. Říkají to tak jasně a tak nahlas, že to nade vší pochybnost ví i pan doktor Svoboda. Proč tvrdí tak nehorázný nesmysl, jako že státní maturita bude "otevírat brány vysokých škol", není jasné.

Společnost Scio je v blogu JUDr. Svobody vykreslena málem jako zločinecká organizace, která tuneluje veřejný sektor. Pravda je taková, že Scio testy, resp. Národní srovnávací zkoušky jsou vysokými školami vyžadovány proto, že jsou nejprůkaznější, nejvalidnější a nejreliabilnější. Vinou dr. Šteffla je, že s testováním u nás přišel (možná spolu s O. Botlíkem) v devadesátých letech jako první a velmi se za dobu, kdy se na trhu pohybuje, vypracoval. Ať dr. Svoboda zajistí stejně kvalitní testy od státu - nebo ať srazí paty a podrží dr. Štefflovi dveře.

V přístupu k vysokoškolskému vzdělání je skutečně zvýhodněn bohatší student. Ovšem ne tím, že dá tři tisíce Sciu, ale tím, že si koupí studium na soukromé vysoké škole, resp. si koupí diplom a titul. Tak složitě, jak to popisuje JUDr. Svoboda, dnes nikdo svých peněz k získání VŠ titulu nepoužívá.

Nejkomičtější je ovšem pasáž: "Státní maturity vrátí maturitní zkoušce váhu a umožní vysokým školám na základě výsledků maturitních zkoušek přijímat uchazeče ke studiu. Pokud bychom státní maturity nezavedli, bude středoškolské studium ztrácet na významu." Váhu může maturitní zkoušce vrátit jen kvalita studia - nikoli kvalita zkoušky (na níž se lze v komerčních agenturách připravit stejně jako na Scio testy).

Kvalita středoškolského studia je dnes velmi rozkolísaná, neboť střední školu si může založit kdokoli a učit na ní cokoli - pokud to sofistikovaně pojmenuje. Úroveň některých učebních oborů s maturitou je srovnatelná se základním vzděláním. Jak chce v téhle situaci někdo mluvit o ztrátě významu středoškolského vzdělání?

Pevně daná podoba státní maturity navíc povede k tomu, že obsah středoškolského studia se zredukuje na přípravu na státní maturitu. Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnaziální vzdělávání, který se s takovou slávou zavádí, si mohou školy v klidu podložit skříň. Obsah studia určí povaha závěrečné zkoušky - státní maturity.



( Celý článek! | Autor: Petr Kukal | | poslat e-mailem | vytisknout )

Vyhledávání



© Petr Kukal, 2004