stolzova
Rubriky
 Autor - životopis
 Bibliografie
 Copywritting
 Marketing
 Nabídka pro knihovny
 Nabídka pro muzea
 Nabídka pro školy
 Nabídka pro veřejnost
 Pedagogika

Historie webu
Historie webu Stolzová

Výsledky českých žáků ve výzkumu PISA a jejich mediální ohlas
Vydáno dne 08. 12. 2010 (1965 přečtení)

Včera zveřejněné výsledky mezinárodního výzkumu PISA 2009 bylo lze očekávat. Mezi žáky všech 65 zemí, které se výzkumu zúčastnily, se čeští žáci zhoršili bezkonkurenčně nejvíc. To je onen relativní výsledek. Ten absolutní zní, že v matematice a přírodních vědách se z posledních sil drží na průměrné úrovni, ve čtenářské gramotnosti už pod ní beznadějně spadli.

Řada lidí se tomu diví. Ministerstvo svolalo tiskovou konferenci a portál Aktuálně.cz uspořádal po vzoru televize Nova o výsledcích on-line chat s RNDr. Janou Palečkovou, národní koordinátorkou výzkumu PISA 2009 v ČR. Na svém blogu Česká škola (tím, že se tam občas objeví i jiní autoři se prosím nedejme zmást) se k výsledkům konečně vyjádřil také známý komik Tomáš Feřtek, jinak ekologický aktivista, expert na problematiku venkova, dramaturg TV NOVA a celkově tak nějak odborník.

Patrně vzhledem k svému momentálnímu angažmá v kabaretu EDUin pocítil nutkavou potřebu rozveselit pedagogickou obec svými komentáři k opatřením, která pro nápravu tak zoufalého stavu navrhuje ministr Dobeš, první příčetný šéf resortu za posledních snad 10 let. V rámci této show (která, jak se důvodně obávám, must go on) vyjádřil Tomáš Feřtek přesvědčení, že řešením tristního stavu českého vzdělávání je metodická podpora učitelů. Tedy naučit konečně ty prosťáčky boží „jak děti lépe učit“.

V dalším článku, který správce jeho blogu Jan Wagner publikoval dokonce až následující den (gramatickou chybou hned v titulku bychom se neměli nechat negativně ovlivnit) pak vyjadřuje názor, že tragické výsledky našich žáků jsou důsledkem polovičatosti provádění reformy, která do škol v podstatě ještě nedorazila. Kdyby se prosadila radikálněji, to bychom teprve viděli. A v tom s ním výjimečně souhlasím…

Zlatým hřebem estrády, něco jako přeříznutí ženy v truhle pilou, je pak skromné konstatování Tomáše Feřtka, že na základě prohlášení členů jeho kabaretu zahrnul ministr v následné tiskové zprávě mezi svá doporučení také metodickou podporu učitelů. Virbl, potlesk a na závěr pochod gladiátorů. Čisté peklo.

Protože nejsem odborník na venkov a pro Novu jsem nepřipravil jediný kriminální seriál, mám o českém školství primitivní představy, které se s těmi Feřtkovými hrubě rozcházejí. Především si myslím, že mentální genocida národa, která tu pod krycími označeními liberalizace školství, podpora alternativních metod a kurikulární reforma postupně už od poloviny devadesátých let probíhá, je přímou a jednoznačnou příčinou trvale klesající úrovně vzdělanosti celé jedné generace.

Za bezprecedentní úpadek českého školství proto činím plně odpovědnými organizace a sdružení prosazující bezduché a povrchní reformy v oblasti metod a forem vzdělávání při povýšeném nezájmu o jeho věcný obsah.

K odpovědnosti volám spolky salonních intelektuálů nezodpovědně manipulující naivními a nedovzdělanými nadšenci z řad pedagogů, kteří pak aplikují jejich šílené teorie v praxi, provádějíce tak beztrestně pokusy na lidech.

Kladu tento marasmus stejnou měrou za vinu také alternativou posedlým rychlokvašeným akademikům, docentům a profesorům z konce devadesátých let a přelomu milénia, zalezlých dnes v koutech obskurních „kateder věd o výchově“ provinčních univerzit.

Klnu ministrům školství, vyzývám k sebereflexi a pokorné omluvě ředitele všech možných ústavů, kteří se podíleli na devastaci našeho školství svými nedomyšlenými dokumenty a nechali se vláčet zájmovou lobby tzv. pilotních škol.

Za současnou úroveň vzdělání naší mládeže, za stav českého školství, za omezené životní možnosti dětí navyklých tlachat a nenavyklých pracovat a myslet, jste odpovědní.

Pan Tomáš Feřtek, jehož text mě dnes tak šokoval, není naproti tomu odpovědný za nic. Je nevinný jak dítě u lože umírající matky, které ve svaté nevědomosti rozlévá po podlaze poslední lahvičku léku, který by ji mohl zachránit, aby si mělo do čeho čmárat prstem.



( Celý článek! | Autor: Petr Kukal | | poslat e-mailem | vytisknout )

Vyhledávání



© Petr Kukal, 2004