stolzova
Rubriky
 Autor - životopis
 Bibliografie
 Copywritting
 Marketing
 Nabídka pro knihovny
 Nabídka pro muzea
 Nabídka pro školy
 Nabídka pro veřejnost
 Pedagogika

Historie webu
Historie webu Stolzová

Nový školní rok
Vydáno dne 05. 09. 2011 (2283 přečtení)

Je tu září a s ním tradiční mediální proroctví. Jaký bude nový školní rok a co nám přinese, se jako jeden muž ptají moderátoři televizních diskusních pořadů, redaktoři deníků i časopisů pro ženy, rozhlasoví reportéři. V posledním srpnovém čísle Učitelských novin mámila redakce toto orákulum z ředitelky odboru všeobecného vzdělávání Jiřiny Tiché.

Musím říct, že mě její odpovědi velmi potěšily. Ukazují totiž, že pozvolný ústup od kurikula založeného na kompetencích a pokorný návrat ke kurikulu založenému na znalostech a dovednostech pokračuje i v letošním školním roce. A to je rozhodně dobrá zpráva.

Přesuneme učivo

Například na otázku, na jaké změny v RVP ZV se mají učitelé připravit, odpovídá Dr. Tichá mimo jiné: „I kvůli sledování výsledků PISY (fakt to v UN takhle napsali: PISY :-) budeme muset některé části učiva přesunout. Jako příklad uvedu opravdu velmi malý přesun zlomků a desetinných čísel z 2. na 1. stupeň do 4. a 5. ročníku.“

Nejsem matikář, abych rozuměl tomu, zda to je, či není didakticky obhajitelné a zda lepším výsledkům ve výzkumu PISA neobětujeme například důkladné upevnění základních početních operací – a ani mi o to momentálně nejde. Zajímavé pro mě je, že Dr. Tichá vidí řešení v přesouvání „učiva“. Ne očekávaných výstupů, ale právě učiva.

Toho učiva, které je na úrovni RVP ZV jen doporučené a pro školy nemá závazný charakter. Ten mají pouze očekávané výstupy, o nichž se ale představitelka MŠMT nezmiňuje. Potom se ovšem ptám, proč přesouvat něco, co podobu ŠVP neovlivňuje? A hned si také odpovídám: dr. Tichá nevědomky a na rovině „freudovského uřeknutí“ pojmenovává, co koneckonců všichni víme: Kategorie očekávaného výstupu je úlitbou lisabonským bohům. To jediné a podstatné je, CO se děti učí.

Nepřichází v úvahu! Zatím…

Redaktorka, která v odpovědi správně čte stále silnější trend návratu ke znalostem a dovednostem, připomíná, že „svého času se mluvilo o tom, že by součástí RVP ZV měly být konkrétní požadavky na jednotlivé ročníky.“ Dr. Tichá trochu zpanikaří a takovou možnost překotně vyvrací: „To zatím nepřichází v úvahu, klíčové budou jako dosud výstupy z 5. a 9. ročníku.“
Pevně doufám, že to „zatím“ jsme tam všichni zachytili. Je to klíčové slovo celé odpovědi…

V další otázce se řeší standardy. Ředitelka Tichá potvrzuje, že „Standardy skutečně budou součástí RVP ZV, to je zásadní věc. … Standardy jsou vlastně konkretizované výstupy RVP ZV, které učitelům upřesní, co mají žáci v 5. a 9. ročníku umět.“

Pamatuje si tu někdo, jak reformní křídlo bojovalo o co nejobecnější formulace očekávaných výstupů a jak byla v této souvislosti vyzdvihována oblast Umění a kultura? Já si to například pamatuju. Podobný požadavek maximální rámcovosti (rozuměj: vágnosti) byl ostatně vznášen také na podobu klíčových kompetencí – aby je sotva o tři roky později Ondřej Hausenblas a spol. s velkou slávou „rozbalovali“.

Dělali jsme to blbě

V rozhovoru se mluví ještě o dalších konkrétnostech, např. o tom, že přes všeobecnou hysterii se nový typ psacího písma Comenia Script výborně osvědčil, o smlouvách s rodiči… Mně přijde podstatná např. zmínka o tom, že MŠMT nedávno vydalo „návrh vzorového programu pro málotřídky“. Je to jen návrh, že? Vzor. Doporučení. To se ovšem o Standardech ještě letos na jaře říkalo taky. A příští rok vstupují závazně v platnost.

Je to na dobré cestě, jen se to všechno děje moc pomalu. Nejvíc času přitom zabírá ta hra, ta potřeba všechno nakašírovat tak, aby to vypadalo jako vývoj s nějakou rozumnou kontinuitou. Kdyby se prostě nahlas řeklo: Poslyšte, dělali jsme to blbě, celé RVP, všechny ty klíčové kompetence, očekávané výstupy a další balast byl omyl, nápravu stávajících hrůz by to strašně urychlilo. Ale protože to z politických a společenských důvodů nejde, budeme si na kvalitní, centrálně spravované školství, které nás v oblasti vzdělávání snad vrátí do civilizované Evropy, muset počkat o nějaký pět šest let déle.

Přesto je proč se na nový školní rok a na ty, co přijdou po něm, těšit.



( Celý článek! | Autor: Petr Kukal | | poslat e-mailem | vytisknout )

Vyhledávání



© Petr Kukal, 2004